Alvászavarok és nyugodt alvást

2015. november 29., vasárnap

Alvászavarok és nyugodt alvást

Az alvás a testi és szellemi egészség elengedhetetlen előfeltétele. Ennek ellenére gyakran csak másodlagos jelentőséget tulajdonítanak neki vagy egy idegesítő elkerülhetetlenséget látunk benne. Mivel minden ember életének mintegy egyharmadát alvással tölti, nem szabad alábecsülni jelentőségét. Különösen fonotos, ha alvási problémák lépnek fel.

Az alvást hosszú ideig egy inaktív állapotnak tekintették, amikor semmi sem történik a szervezetben. Gyakran egy különleges állapotnak tekintették az élet és halál között. Az ókori görögök az alvást a halál testvérének tartották. Először a Római Birodalomban ismerték fel, hogy az alvást az agy irányítja. Az agy fontos regenerációjának tartották. Az agyi képalkotó vizsgálatok állapították meg először, hogy az alvás egy nagyon dinamikus folyamat, amelyben ciklusosan ismétlődő szakaszok váltakoznak.

Az agyban összetett folyamatokat bontakoznak ki, valamint egyes szervrendszereket befolyásol az alvási fázisban. Ezen túlmenően, egyes hormonokat kibocsájt, másokat elnyom.

Sok elmélet létezik, hogy miért van szükségük az embereknek alvásra. Egyesek szerint energiatakarékosság szempontjából, mások szerint a szervek regenerálódásához vagy a napi információk feldolgozásához szükséges. Mindezek ellenére a mai napig nincs igazi magyarázat arra, hogy alszik az ember.

Hogy mennyire fontos a rendszeres és elegendő alvás, az legdrasztikusabban akkor látható, ha alvászavarok lépnek fel. Először is csökkenti az életminőséget, mivel teljesítőképességünk akár 70%-kal is csökkenhet. Másodszor az alvászavarok miatt betegségek is kialakulhatnak. Extrém szélsőséges esetben akár halálhoz is vezethet.

Az álmatlanságnak sok oka lehet. És ez nem ritka. Közép-Európában az emberek mintegy negyede szenved valamilyen alvászavarban. A lakossság kb. 10%-a küzd krónikus alvászavarokkal, amelyek 3 hónapnál régebb óta tartanak. Az ok sokféle lehet. A testi okok, például valamilyen fájdalom, de akár külső tényezők is, mint a több műszakban végzett munka, illetve a stressz, nehézségek vagy mentális betegségek.

Nem mindig kell azonnal orvoshoz fordulni. De az örökszabály érvényes: Hetente 3-szor nem tud elaludni vagy nyugodtan aludni, mindig korán megébred és állandóan fáradt? Ebben az esetben szakember tanácsára van szükség.

Sok más esetben a rövid távú terhelés (időeltolódás) vagy a környezeti hatások (fény) a rossz alvás okozói. Ezekre az esetekre van néhány trükk, hogyan aludhatja át az éjszakát:

  • Gyakran segít, ha felteszi önmagának a kérdést: Miért nem tudok elaludni? A kulcsszó ebben az esetben az alvási körülmények. Idetartozik a hálószoba rendezettsége, a televízió helye a szobában, hogy elég sötét van-e, stb.

  • Tartózkodjanak a serkentő hatású italoktól. Kerülje az alkoholt. Az alkohol igen álmosító, de megzavarhatja a nyugodt alvást. Emellett a nikotin és a kávé is kerülendő. Ne egyen túl sokat lefekvés előtt. A teli has rossz alváshoz vezethet.

  • Esti rituálék. Ezekkel a szervezet felkészül az éjszakai pihenésre, csodákra képes. Menjen minden este ugyanabban az időben lefeküdni és előtte csinálja mindig ugyanazt.

  • Ne sportoljon röviddel lefekvés előtt. A megerőltető testmozgás serkenti a vérkeringést és felfrissít. A stressz csökkentésében működik a sport, de ezt ne a késői órákban tegye. Ugyanez vonatkozik a megerőltető szellemi tevékenységekre. Ne foglalkozzon lefekvés előtt a problémákkal vagy valamilyen izgalmas dologgal. Hacsak nem akar hosszú órákig álmatlanul forgolódni.

  • Illóolajok segítségével. Vannak bizonyos olajok és keverékek, amelyek különösen pihentetőek és megkönnyítik az elalvást. (Ezeket az aromaterápiás termékek itt találja).