Táplálkozás és akné: amit tehet

2020. június 22., hétfő

Táplálkozás és akné: amit tehet

Az alábbiakban megvizsgáljuk az aknéról és a táplálkozásról szóló elméleteket, valamint megválaszoljuk azt a kérdést, hogy mit tehetünk az akné kialakulása ellen.

1. elmélet: Glikémiás terhelés

A glikémiás index (GI) egy szám, amely tükrözi egy étel, az emberi vércukorszintre gyakorolt hatását. A magas GI-ételek közé tartozik a reggeli, cukros gabonapehely, a fehér liszt, a kekszek és az édességek.

A glikémiás terhelés (GL) az általunk fogyasztott adagok méretétől függ.

Az elmélet az, hogy a magas GL-élelmiszerek gyorsan emészthetőek és felszívódóak, ami a vércukorszint emelkedéséhez vezet. Ezáltal aktiválva a hasnyálmirigyet, ami más hormonokkal együtt az inzulin akut növekedését okozza.

GL- és aknékutatás

Összességében jelenleg a tanulmányokban ez egy vitatott terület, ellentmondásos bizonyítékokkal.

Az egyik tanulmányban 248 New York-ban élő férfit és nőt kértek fel egy kérdőív kitöltésére, amelyben a gyakorta fogyasztott ételeket, valamint az aknés nehézségeiket kellett megadni. Az eredmények azt mutatták, hogy a közepesen súlyos vagy súlyos aknéval küzdő emberek étrendje magasabb glikémiás terhelést és fokozott cukorfogyasztást tartalmaz.

Véletlenszerű, ellenőrzött vizsgálatokat (a legjobb tanulmányforma) is végeztek.

Több tanulmány ezek közül a következő területeken javulást mutatott: akné, hormonszint és faggyútermelés a könnyebb GL-diéta után, egy másik tanulmány szerint nincs összefüggés. Tehát további kutatásokra van szükség ezen a területen!

2. elmélet: Tejtermékek

Van egy másik elmélet, amely szerint a tej súlyosbíthatja az akné kialakulását. Növelik az inzulin és az IGF-1 hormon koncentrációját a vérben. A tej szénhidrátot tartalmaz, ezáltal megemelkedik a vércukor- és az inzulin szint, hasonlóan a magas GL-tartalmú ételek hatásaihoz.

Érdekes módon a tej glikémiás terhelése háromszor-hatszor magasabb a vártnál, valamint csak egy kis mennyiségű tej hozzáadása az alacsony glikémiás indexű étkezéshez olyan szinten növeli az inzulinreakciót, mint amilyen a magas GI-étkezésre jellemző. Ez vonatkozik a sovány tejre és a teljes tejre, de a sajtra nem.

A tej viszonylag magas hormontartalma miatt hozzájárulhat az akné kialakulásához. Nagy mennyiségben fogyasztva kimutatták, hogy növeli a vérben az IGF-1 szintjét.

Tej- és aknekutatás

Két nagy tanulmány bizonyítja a tej és az akné kialakulásának összefüggését.

Mindkét esetben felkérték a résztvevőket, hogy írják le, mit ettek három év alatt. Mindkét tanulmányban a magas tejfogyasztás kb. 20% -kal növelte az akné kialakulásának kockázatát.

Egy másik tanulmány során megállapították, hogy az akné a tej gyakori fogyasztásával együtt jár, de nem a teljes tej vagy a sajt fogyasztásával.

A fenti tanulmányok esetében a probléma az, hogy csak a tej és az akné kapcsolatát figyelték. Nincsenek véletlenszerű, ellenőrzött tanulmányok, amelyek egy ilyen összefüggést vizsgálnának.

Ez azt jelenti, hogy nem tudjuk bizonyítani, hogy a tej aknét okoz, de vannak bizonyítékok arra, hogy növeli azok kialakulásának kockázatát.

Mivel a tej több, mint 60 különböző molekulát tartalmaz, rendkívül nehéz megmondani, hogy ezek az összetevők közül, melyik támogatja az akné kialakulását, és melyik nem - főleg azért, mert sokféle tejtermék létezik.

A tudósok továbbra is kutatják, hogy ezeket a kapcsolatokat a hormonok, a magas glikémiás terhelés vagy a tejben levő fehérjék okozzák.

Mi a teendő akné kialakulására hajlamos bőr esetén?

  • Forduljon orvoshoz
    Látogasson el a háziorvosához, hogy tájékoztassa a megfelelő orvosi kezelésekről, az étrend megváltoztatása mellett.
  • Kevés komedogént tartalmazó kozmetikai terméket használjon
    Válasszon olajmentes vagy vízbázisú smink és arcápoló termékeket, amelyek nem tartalmaznak komedogén összetevőket (póruselzáró-összetevő mentes).
  • Vezessen naplót
    Vezessen étkezési/tüneti-naplót, és keressen összefüggéseket az elfogyasztott ételek és az akné kialakulása között.
  • Ellenőrizze a súlyát
    Ha túlsúllyal küzd, próbáljon meg fogyni. Egyes kutatók úgy vélik, hogy az elhízás serkenti az androgéntermelést, támogatva a bőrsejtek növekedését és az olajtermelést, amely pattanásokhoz vezethet. A cél egy 20-25 BMI-vel rendelkező, karcsúbb testtípus.
  • Csökkentse a tejfogyasztást
    Egy ideig próbáljon meg lemondani a tej és tejtermékek fogyasztásáról. (Csak bizonyosodjon meg arról, hogy szervezete elegendő kálciummal rendelkezik.)
  • Alacsony glikémiás terhelés
    Próbálja ki az alacsony GL-diétát, tehát próbálja meg elkerülni a finomított szénhidrátok fogyasztását, és figyelje meg, hogy ez milyen hatással van a bőrére. Példa egy napi, alacsony glikémiás indexű étkezéshez:
    • Reggeli: két főtt tojás, egy szelet teljes kiőrlésű kenyér, avokádó és friss paradicsom.
    • Snack az étkezések között: maroknyi mandula
    • Ebéd: lencse friss spenóttal, reszelt édeskömény és kecskesajt.
    • Snack: Két szelet pumpernickel kenyér egy evőkanál hummussal.
    • Vacsora: csirke és quinoa saláta tökkel, chili és brokkoli.
      Vannak speciális szakácskönyvek is, amelyek segítségével alacsony glikémiás terhelésű ételeket készíthet.

Következtetés

Még nincs szilárd bizonyíték arra, hogy a táplálkozás aknét okoz, azonban sok utalás van arra, hogy súlyosbíthatja azt, valamint vannak olyan táplálkozási stratégiák, amelyeket érdemes kipróbálni az orvosi kezelések mellett.

Egy tipikus nyugati táplálkozás, amelynek alapja a finomított, magas GL-tartalmú szénhidrát és a tejtermékek, akár lehet felelős az akné kialakulásáért.

Egy egészséges, változatos, tápanyagban gazdag étrend - például gyümölcs, zöldség, hüvelyesek és diófélék - jó ötletnek bizonyulhat. Próbálja ki a táplálkozásnak ezt a változatát ahhoz, hogy kiderítse, javulnak-e az aknés tünetei.